Wednesday, September 8, 2010

Artikel 153 ada asal usulnya: Dr Abdul Rani

Artikel 153 adalah suatu pengendosan akan hak Melayu sebelum wujudnya Persekutuan Malaysia kerana orang-orang Melayu sudahpun merupakan rakyat Yang diPertuan Negeri (iaitu Sultan) masing-masing. Keistimewaan itu sudah pun wujud dan artikel 153 mempertahankan hak tersebut bagi orang melayu dan natif-natif tanpa mengetepikan hak legitimate kaum yang lain yang bebas berniaga dan sebagainya. Persoalan ekuiti 30% itu adalah minimum benchmark bukannya maximum benchmark. Bahawasanya Penjaga keistimewaan orang melayu dan natif-natif termasuk hak legitimate kaum yang lain adalah YDPAgung dan bukannya mana-mana parti politik, parlimen dan sebagainya.

Bagi memahami artikel 153, perbincangan suruhanjaya Reid tidak boleh dijadikan suatu kayu pengukur yang kuat akan skopnya kerana dalam perbincangan apapun boleh dibincang namun penghujungnya tetap sekadar pandangan bukannya ketetapan. Artikel 153 hendaklah dilihat dengan memahami sejarah orang Melayu dan Negeri-negeri Tanah Melayu itu sendiri. Sejarah lebih mengikat berbanding Reid commission.

Laksamana Hang Tuah ada menyebut "Tidak Melayu Hilang diDunia". Apa yang disebut beliau kini diendoskan didalam artikel 153 perlembagaan Malaysia. Kasyaf Hang Tuah ternyata betul 500 tahun kemudian dan adalah bukti keunggulannya dulu kini dan selamanya. al fatihah pada Hang Tuah.

Dr Abdul Rani Bin Kamarudin
 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai