Saturday, October 24, 2009

Prof Tan Sri Datuk Dr Khoo Kay Kim MENJAWAB


Beberapa soalan penting dijawab oleh
Prof Tan Sri Datuk Dr Khoo Kay Kim

Mengapa begitu sukar untuk memperoleh konsensus di antara rakyat Malaysia (walaupun sudah merdeka selama 52 tahun) berkaitan sejarah? Oleh Ooi Beng Thu, Pulau Pinang

Sepanjang abad ke-19 sampai pertengahan tahun 1930-an ketika migrasi itu berhenti, kumpulan-kumpulan etnik yang berbeza memilih untuk hidup berasingan. Proses sosialisasi itu cetek sehingga budaya tradisional terus-menerus wujud. Konsep ini ditanamkan dalam generasi muda bahawa mereka harus menjaga identiti etnik mereka yang berasingan. Tarikan poltik yang kuat, dari China dan India, membantu lagi untuk menekankan identiti etnik masing-masing. Selagi kemasukan bangsa asing meningkat pesat, orang Melayu mulai takut bahawa orang asing boleh, dalam masa yang akan datang, menggantikan mereka dalam negeri mereka sendiri.

'Etnik separatisme' di pelbagai lapisan kehidupan adalah pilihan utama dari setiap kumpulan dan bukan disebabkan oleh kerajaan British sahaja. Amalan masa lalu sangat tertanam untuk melakukan satu perubahan radikal untuk diperkenalkan hanya dalam satu atau dua generasi.

Anda telah menulis dengan banyak. Ada apa dengan komuniti ini yang menarik bagi anda? Bulbir Singh, Seremban

Saya telah lama tertarik kepada kepelbagaian budaya Malaysia walaupun saya tidak boleh mendapatkan sokongan untuk kajian tentang subjek. Sikh mungkin merupakan kumpulan minoriti tapi mereka dibawa ke sini pada awalnya untuk membantu menegakkan hukum dan untuk membawa kestabilan ke pelbagai bahagian negara. Mereka akan tumbuh menjadi sebuah kumpulan etnik yang mempaparkan ciri menarik. Mereka juga luar biasa dalam sukan. Mereka memainkan peranan utama dalam memulakan perlumbaan berbasikal di negeri ini dan Lal Singh telah menjadi satu-satunya rakyat yang pernah bermain cricket. Ada orang Sikh yang mengambil pelbagai profesi: perubatan, undang-undang, perdagangan, pendidikan, dll Tapi mereka mempunyai budaya yang tetap sangat rumit dan sampai sekarang banyak orang Malaysia tidak boleh membezakan antara Punjabi dan Bengal.

Apa pendapat anda tentang malaysia merayakan Hari Kebangsaan on Aug 31 meskipun pada 16 September 1963, Sabah dan Sarawak menyertai Malaya untuk membentuk Malaysia? Kwa, KL

Hal ini tidak perlu untuk menyelidik lebih daripada perayaan Hari Kebangsaan. Sabahans dan Sarawakians mempunyai titik ketika mereka mengatakan bahawa on Aug 31, 1957, baik Sabah dan Sarawak masih jajahan Inggeris.

Ada solusi mudah untuk masalah. Setiap tahun perayaan Hari Kebangsaan boleh mula on Aug 31 dan 16 September boleh menjadi tarikh akhir sambutan. Dengan begitu kita dapat menjamu kueh!

Dari buku-buku yang telah anda tulis, yang paling anda banggakan? Hamdan Salleh, Melaka

Buku yang melancarkan karier saya adalah The Bahasa Melayu Syarikat Sarawak 1850-1873, yang diterbitkan pada tahun 1972 oleh Oxford University Press. Saat itu saya buat M.A. tesis. Dalam tesis, saya mencabar pandangan ulama yang terkenal, Rupert Emerson, yang dalam bukunya - Malaysia: A Study in Direct and Indirect rule–- berpendapat bahawa tempoh antara 1824 (ketika Perjanjian British-Belanda ditandatangani) dan 1874 (ketika Triti Pangkor ditandatangani yang menandakan awal campur tangan Inggeris di Semenanjung negara Bahasa Melayu) adalah satu "setengah abad tanpa aktiviti."

Sub-tajuk buku saya adalah "“The Effects of Commercial Development on Malay Politics". Dalam buku ini, saya menunjukkan bahawa antara 1824-1874, di Semenanjung Tanah Melayu sangat berbeza. saya menyatakan panjang lebar tentang pertubuhan rahsia Cina di Tanah Melayu dimana RJ Wilkinson dan R.O. Winstedt tidak boleh menangani isu itu.

Apa yang anda pikirkan adalah peristiwa tunggal paling penting dalam sejarah Malaysia sejak kemerdekaan pada 1957? Salmah Harun, PJ

Pembentukan Malaysia. Ini disebabkan bukan hanya masalah yang serius antara Malaya dan negara-negara jirannya terutama Indonesia dan Filipina, tetapi juga menimbulkan ketegangan antara the Malayu dan bukan Melayu. British tidak memasukkan Singapura ke dalam Kesatuan Malaya 1946, sama juga dengan Persekutuan Tanah Melayu tahun 1948, kerana takut bahawa akan ada masalah antara orang Melayu dan bukan Melayu. Mereka yang tidak akrab dengan sejarah mungkin tidak menyedari bahawa 13 Mei 1969 di Kuala Lumpur bermula dengan pertengkaran etnik pada tahun 1964 di Singapura dan Tunku Abdul Rahman diusir daripada Singapura untuk mencegah masalah daripada merebak ke Semenanjung. Tapi terlambat. Benih-benih kebencian dan permusuhan telah ditanam sejak 1964.


Anda adalah rakan penulis Rukunegara. Adakah itu masih mempunyai peranan yang sama dan perkaitan hari ini? G. S. Maniam, Gombak

Ini adalah minda Tan Sri (sekarang Tun) Ghazali Shafie. Tapi itu dibahas secara luas oleh sebuah panel kajian yang saya adalah seorang ahli sebelum diajukan kepada Majlis Operasi Nasional. Sayangnya, seperti Laporan Pendidikan Razak 1956 (yang menyatakan bahawa "tujuan utama daripada dasar pendidikan kebangsaan adalah persatuan kebangsaan"), pelaksanaannya telah menyimpang. Pada mulanya, anak-anak sekolah dapat belajar dengan menghafal tetapi tidak pernah dijelaskan atau diberi penerangan kepada mereka.



Sumber: (c) 2009 The Star 24 Ogos. 09
 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai