Saturday, November 28, 2009

Lebih selamat Chin Peng hidup di Thailand

Hampir kesemua anggota polis ini dibunuh komunis dalam balai polis tersebut
(Peristiwa Bukit Kepong)


Meskipun peristiwa hitam itu sudah lama berlalu dan usianya sudah dimamah zaman, namun kekejaman bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng, tidak akan luput dari ingatan seorang pesara tentera.

Bekas pegawai tentera Lee Hock Sun, 52, yang kehilangan kaki kirinya akibat terpijak jerangkap samar berkata, Chin Peng tidak patut dibenarkan memasuki negara ini walau atas apa jua alasan. Beliau berkata, malah peristiwa yang terjadi sepanjang Chin Peng dan pengikutnya mengganas di Tanah Melayu, masih segar dan menghantui hidupnya sehingga kini. Menurutnya, mereka yang bersetuju untuk membenarkan Chin Peng memasuki Malaysia tidak tahu menghargai penderitaan dilalui para pejuang dan penduduk ketika itu.

“Saya sendiri cedera parah di kaki dan terpaksa dipotong kerana perbuatan komunis. Perkara ini bukan terjadi kepada saya seorang tetapi kira-kira 230 rakan yang lain.Kira-kira 2,500 orang awam dan 1,865 anggota pasukan keselamatan terbunuh di tangan PKM diketuai Chin Peng semasa era keganasan kumpulan pengganas itu antara 1948 sehingga mereka meletakkan senjata pada 1989.

[Ed, siapakah ahli PKM tu? Rashid?]


(c) 2009 Utusan.com.my
 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai