Thursday, March 25, 2010

Warisan Budaya : CAPAL

Mengimbau sejarah capal, ia dikatakan dibawa oleh pedagang India yang memakai selipar jenis tersebut ketika mereka datang ke Tanah Melayu dan Nusantara beratus tahun lampau. Capal kemudian menjadi popular di kalangan bangsawan Melayu pada satu masa dahulu, malah ia kekal dipakai dalam kehidupan seharian pada era 1980-an.

Melihat pada perusahaan capal di negara kini, ia hanya dihasilkan secara kecil-kecilan memandangkan pembuatannya yang agak rumit selain memerlukan kepakaran. Capal masih digunakan pada majlis perkahwinan apabila menjadi pilihan kebanyakan pengantin lelaki selain pada Hari Raya Aidilfitri.


Capal biasanya dipakai apabila berbaju Melayu kini telah mengalami transformasi apabila ramai yang memakainya dengan pelbagai jenis fesyen pakaian. Seorang pengusaha tunggal capal yang terkenal di negeri ini, Mohammad Amin Mustafa, 47, berkata, pembuatan capal mengambil masa yang panjang dan sukar jika seseorang itu tidak mempunyai kepakaran serta teknik.
Beliau berkata, kesabaran perlu ada dalam menghasilkan pembuatan capal dan kepuasan dapat dicapai selepas capal siap serta sudah boleh dipakai.

Capal yang popular adalah berwarna hitam, coklat dan putih tetapi warna lain juga dibuat jika mendapat tempahan pelanggan.
Pemakaian capal harus dijadikan amalan supaya warisan itu tidak terkubur begitu saja. Malah ia wajar diperkenalkan ke peringkat antarabangsa dan menjadi salah satu daya tarikan pelancong ke negara kita.
 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai