Saturday, July 31, 2010

Ekslusif RAJAMENANGIS: Kediaman dan Makam Almarhum TUN SERI LANANG

Tun Seri Lanang (penulis/penyusun buku SEJARAH MELAYU) menjadi Uleebalang (Raja) pertama Samalanga pada 1613-1659 dan mangkat di Lamcok. Inilah istana tinggalan Tun Seri Lanang yang masih teguh berdiri lama selepas kemangkatannya. Al-Fatihah.

Di samping peranannya sebagai Uleebalang Samalanga,Tun Seri Lanang juga dilantik sebagai penasihat Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam, Sultan Iskandar Thani dan Sultanah Tajul Alam Safiatuddin Shah dengan gelar Orang Kaya Dato' Bendahara Sri Paduka Tun Sebrang. Rumoh Krueng ini tidak sama dengan bentuk rumah Adat Aceh malahan lebih menyerupai bentuk rumah tradisional Melayu.

Makam Tun Seri Lanang masih dapat dijumpai di Desa Meunasah Lueng, Kec. Samalanga, Kabupaten Bireuen. Tidak jauh dari kawasan makam terdapat masjid dan dayah Kota Blang yang telah menjana ramai tokoh alim-ulama. Apa yang menarik, bentuk masjid tidak sama dengan masjid-masjid yang ada di Aceh. Dengan kata lain, sangat kental dengan nuansa Melayu.

Jika dlihat bentuk nisan kuburan, maka hampir dapat dipastikan sama dengan bentuk nisan makam cicitnya Tun Habib Abdul Majid yang ada di Kota Tinggi Johor. Sebelah timur makam terdapat istana di mana masyarakat setempat menyebut Rumoh Krueng.



Sumber foto : Amad Bahri Mardi (S/U Kehormat Persatuan Sejarah Malaysia; Kota Tinggi)
Sumber Teks : Tun Seri Lanang-Sejarah dan Warisan Tokoh Melayu Tradisional (Tun Suzana Tun Hj Othman)
 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai