Saturday, August 28, 2010

MERCUN DAN BUNGAPI BANTU MERIAHKAN RAYA


Setiap tahun, dalam Ramadhan, pasti kita akan disajikan dengan iklan-iklan RAYA panjang di TV oleh beberapa syarikat GLC. Lazimnya tema iklan Hari Raya di TV mempunyai ciri-ciri berikut:

1. kisah keluarga
2. kepelbagaian kaum dan budaya
3. sedih
4. cara hidup era 'Malaya'atau 50AN, 60an, 70an...
5. lebih panjang iklannya daripada yang lain lain.

Yang peliknya dalam no (4) diatas, tidak pulak ditonjolkan betapa raya itu (dan juga Gong Xi Fa Chai itu) di Tanah Melayu dan di Borneo, di meriahkan dengan bunga api dan mercun - dan dentuman meriam buluh yang telahpun di iktirafkan sebagai warisan beberapa tempat pendalaman di sini. Kita akan jadi hipokrit kiranya kita yang melalui zaman itu menafikannya. Pelbagai bunga api dan mercun, dan dentuman meriam buluh Melayu tidak pernah gagal memeriahkan lagi suasana sambutan hari perayaan tersebut di Malaya, di era 50an, 60an dan 70an..

.

Kerajaan jangan buat pekak jer: Bungapi meriahkan Raya & kanak2 JIKA DISELIA ORANG DEWASA


Yang tidak kurang peliknya, TIDAK pula kedengaran banyak kes-kes kemalangan dan kecederaan jika dibandingkan dengan zaman kini. Kerana seliaan ibu bapa masih ketara ketika itu, dan paling kurang, pakcik, makcik dan sedara sekampung turut bersama menjaga anak-anak membakar bunga api dan mercun. Sekarang ini, anak membakar mercun, mak bapak tengok TV.

Maklumlah zaman ini ada Internet - kerana generasi kini boleh tahu cara nak bukak mercun, cara nak modify mercun, cara 'knowledge based technique' untuk dapatkan efek mercun yang lebih menakjubkan - konon la (sebab itulah ramai kanak-kanak yang kudong jari dan kudong hidung).


Kini 'warisan' itu hanya tinggal kenangan dan di tololkan kisahnya yang sebenar padahal 'mereka' mengakui ia mampu menyemarakan rasa meriah raya itu, disamping kaum lain juga turut dapat bersama bermain mercun dan bunga api. [isu halal haram tidak dilupai bagi pembaca yang pantas kritis]






RAJAMENANGIS MEMANGGIL PARTI YANG MAHU MEMENANGI PILIHANRAYA AKAN DATANG MEMBUAT SATU KAJIAN YANG MENJAWAB SOALAN SOALAN BERIKUT:

1. apakah salahnya membenarkan mercun tertentu dan bunga api tertentu (kualiti dan had tertentu dan jenama yang tertentu - keselamatan) pada hari pertama dan kedua Hari Raya (dan juga Gong Xi Fa Chai)

2. apakah salahnya mewajibkan kanak-kanak di selia oleh orang dewasa yang lebih daripada 21 tahun - gagal menyelia dijadikan kesalahan.

3. apakah salahnya di gazetkan waktu permainan akan wajib berakhir pada 11 malam contohnya?

4. apakah salahnya di perketatkan syarat-syarat lain, agar kerja polis dan UPP bukan hanya mengejar kereta lembu bawa masuk mercun dari Thailand?


Permit di perlukan dan diselaraskan: Mengikut Akta Bahan Letupan 1957. Seksyen 4 (2) memperuntukkan undang-undang sesiapa yang bersalah mengilang, memiliki dan mengimport mercun atau bunga api, boleh dihukum penjara lima tahun atau denda RM10,000 atau kedua-duanya. (baik punya, jalan pendek)
 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai