Sunday, October 24, 2010

SUBJEK SEJARAH WAJIB LULUS DALAM SPM

KUALA LUMPUR 23 Okt – Mata pelajaran Sejarah kini menjadi mata pelajaran wajib lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai 2013 dalam usaha meningkat jati diri serta kefahaman mengenai pembentukan negara kepada generasi muda.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pelaksanaan mata pelajaran itu mengambil masa berikutan beberapa perkara perlu diselesaikan terlebih dahulu termasuk penyediaan tenaga pengajar.

“Kita kena bagi masa sedikit kalau tidak dia terkejut, jadi ini memerlukan tempoh masa untuk kita melatih guru dan juga menyediakan pelajar-pelajar kita untuk menghadapi sistem baru ini,” katanya menggulung perbahasan di Perhimpunan Agung Umno 2010.

Menurutnya, pelaksanaan itu dilakukan berikutan terdapatnya gesaan daripada wakil-wakil negeri ketika membahaskan ucapan dasar dan usul pendidikan.

“Seperti yang dibangkitkan oleh wakil Perak dan Kedah, di peringkat sekolah rendah, pada masa ini, elemen Sejarah diajar melalui mata pelajaran Kajian Tempatan dan akan membuat penambahbaikan kandungan mata pelajaran Sejarah.

“Dengan memberi penekanan terhadap aspek-aspek berkaitan perlembagaan negara, dengan tujuan untuk membentuk kefahaman yang mendalam terhadap pembentukan negara bangsa yang kita cintai ini,” katanya.


[Ed, Rajamenangis akan memantau subjek Sejarah peringkat sekolah rendah dan menengah, memberi pandangan berkaitan soalan soalan subjektif dan objektif, di tahap SPM , melihat aspek kekurangan dan kebaikan soalan soalan tertentu dalam peperiksaan, termasuk memberikan tip tip sukses dalam peperiksaan mulai tahun hadapan, insyallah]
 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai