Saturday, November 6, 2010

KELEBIHAN BERAMAL BULAN ZULHIJJAH

1 ZULHIJJAH BERSAMAAN 8 NOVEMBER 2010
10 ZULHIJJAH BERSAMAAN 17 NOVEMBER 2010

* Daripada Aishah, beliau berkata: “Ada seorang pemuda yang luhur jiwanya, apabila menjelang bulan zulhijjah maka dia sering berpuasa disiang harinya. Lalu perkara ini sampai ke pengetahuan Nabi lalu Baginda memanggil pemuda tersebut dan bartanya: Kenapakah anda berpuasa (sunat) pada hari-hari tersebut? Pemuda itu menjawab: Wahai Rasulullah, aku berumpah demi ibu dan bapaku, itulah hari-hari syiar (hari kebesaran Islam) dan hari bulan haji (zulhijjah), semoga Allah menyertakan aku di dalam doa orang-orang yang menunaikan haji.

Nabi bersabda: Sesungguhnya bagi setiap hari yang engkau berpuasa nilainya menyamai (memerdekakan) 100 hamba, (mengorbankan) 100 ekor unta dan (menggunakan) 100 ekor kuda Fi SabiliLlah. Adapun pada hari Tarwiah (8 zulhijjah) maka nilainya menyamai 1000 hamba, 1000 unta dan 1000 kuda Fi SabiliLlah. Dan pada hari Arafah nilainya menyamai 2000 hamba, 2000 unta dan 2000 kuda Fi SabiliLlah”.

* Sabda Nabi S.A.W: “Sesiapa yang berpuasa pada hari Tarwiah Allah akan mengurniakannya seumpama pahala kesabaran nabi Ayyub A.S menghadapi ujian. Dan barangsiapa yang berpuasa pada hari Arafah maka Allah akan mengurniakannya seumpama pahala perjuangan Nai Isa A.S”.

* Sabda Nabi S.A.W: “Pada hari Arafah, Allah akan menurunkan limpahan rahmatNya, itulah hari paling banyak Allah membebaskan hamba-hambaNya (daripada api neraka). Sesiapa yang memohon sesuatu hajat kepada Allah pada hari Arafah sama ada hajat dunia mahupun akhirat nescaya Allah akan mengurniakannya. Puasa hari Arafah menghapuskan (dosa-dosa kecil) tahun yang lalu dan tahun akan datang”.
(MUKASYAFATUL QULUB OLEH IMAM AL-GHAZALI)
 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai