Tuesday, April 5, 2011

Rajamenangis mengunjungi Penyimpan Mohor Besar yang baru

Kami berdua mengambil nafas panjang, entah kenapa hari ini nyaman tetapi terik panasnya. Petang 24 Rabiulakhir 1432 bersamaan 29 Mac 2011. Suasana di persekitaran Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja begitu tenteram sekali dengan hembusan bayu sepoi-sepoi bahasa.

Dengan rasa cukup berbesar hati, Kumpulan Rajamenangis melangkah masuk untuk bertemu buat kali pertamanya dengan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja yang baru dinobatkan, Yg Berbahagia Datuk Syed Danial Syed Ahmad. Beliau mula berkhidmat semenjak 10 Januari 2011 yang lalu. Turut hadir bersama ialah Penolong Setiausaha Majlis Raja-Raja, Yg Berbahagia Datuk Sabtu Awab yang sentiasa tersenyum mesra dan mengangguk ramah mendengar bicara kami.


Diri kami disambut dengan jabat tangan yang mesra dan kukuh dan setelah masa berlonjak sekitar sejam selepas itu, maka terpetiklah rasa kemesraan setia yang tak terhitung. Tidaklah kunjungan kami itu tersisa di penghujungnya.

Dalam firasat kami, bertuah sungguh akan tuan badan Penyimpan Mohor Besar yang baru itu. Orang yang tersusun rapi bahasanya, tertib dan pantas ilmunya dan girang bersahaja keterampilannya. Bukankah disitu tersimpulnya luhur lipatan keperibadian setiausaha besar Diraja negeri-negeri Melayu. Semestinya ketangkasan beliau bertutur dan berjiwa adat akan terus mencerminkan keutuhan satu permesyuaratan yang besar, penuh dengan istiadat Melayu.

Sesungguhnya, ternukillah sebuah sejarah buat Kumpulan Rajamenangis.
 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai