Monday, October 24, 2011

Mengapa Keris Amat Penting Bagi Setiap Individu Melayu?

Mengapa Keris Amat Penting Bagi Setiap Individu Melayu?

 

           
Keris sebenarnya bukan sekadar senjata, Tetapi ia juga sebagai  untuk menyempurnakan kehidupan sebagai seorang melayu dalam kehidupan harian.Contohnya jika seseorang lelaki keluar berjalan tampa diselitkan keris dgn pakaiannya, ia diibaratkan berbogel di kalayak ramai.Manakala seorang pengantin lelaki bersanding tanpa keris diselitkan pakaiannya, pengantin lelaki itu hilang pengitirafan kelakiannya dan dianggap masih belum layak pegang tanggungjawab atau belum matang. (keris pengantin jangan sesekali digantikan dengan pedang, tekpi dan senjata lain walaupon dizaman modern)
 
Pengkaji barat Edward Frey sendiri mengaku bahawa
keris merupakan lambang budaya yang terpenting bagi masyarakat Melayu
(BeritaHarian, 4 Mei 1988)


      
Setiap reka bentuk keris juga melambangkan asal usul dari mana, Kegunaan, Darjat dan Keturunan apa seperti Jawa, Bugis, Bali atau gabungan selepas penghijrahan dari suatu tempat ke suatu tempat.Sebab itu keris banyak menyimpan sejarah yang tersirat hingga sekarang.Sebab itu keris tidak boleh dipisahkan dari seorang yang berbangsa Melayu. Melayu telah lebih lama wujud dari wujudnya kerajaan Malaysia, Indonesia,Brunei, Singapore dan beberapa negara lain, dan dimasa itu juga satu parti kerajaan pon masih belum wujud..

          
Dalam Kehidupan harian, untuk menjadi melayu yang sempurna, Setiap org yang berbangsa melayu harus memakai keris .Sebab itu, walau pon dizaman menggunakan senapang, meriam, pedang,  Keris Masih tetap diselitkan walau ia tidak digunakan. (kesimpulannya walau pakai senjata api atau modern, keris wajib dipakai oleh melayu walau tidak digunakan) Setiap individu lelaki akan memakai sebilah keris. Manakala kaum Hawa juga membawa satu keris yang agak pendek dari lelaki. Para Pahlawan mungkin akan pakai lebih dari satu seperti satu sundang dan satu pendek atau biasa.
         
Keris juga merupakan senjata pilihan untuk jatuh hukuman bunuh di Malaysia (Keris Jenis ini mempunyai bilah yang panjang, terus dan tipis). Yang dijatuhkan hukuman akan berlutut dihadapan penghukum,Pihak Penghukum akan meletakkan kapas atau bahan sepertinya di antara bahagian kiri tubuh(diantara bahu dan leher) Kemudian keris akan ditusuk dari bahu ke jantung.Proses Kematian akan berakhir dalam beberapa saat sahaja. Kapas atau kain akan ditekan menutupi kekawasan tikaman sebelum keris dicabut. Tujuan kapas atau kain tadi untuk mengelakkan dari keluar terkena tanah.(saya akan jelaskan kemudian mengapa tidak boleh darah tumpah terkena tanah kalau ada org tanya)
      
Keris tidak boleh dihalakan atau ditujukan tajamnya kepada musuh kerana ia bermaksud musuh kamu akan mati dan saya akan bertempur sehingga nafas terakhir terutama musuh bangsa dan agama.Ia juga melambangkan Dendam melayu. Jika selepas dihalakan dan kemudian kamu meminta maaf terhadap musuh ia bererti satu penghinaan terhadap melayu dan diri sendiri. Pantang melayu mati sebelum ajal dan melayu bukan pengecut dengan senang lenang hendak meminta maaf atau mengaku kalah pada musuh. Dalam persilatan pula sekiranya menggunakan keris, apabila habis persembahan keris akan di baling ke tanah hingga terpacak ketanah untuk melambangkan semua dendam habis disini.

Ehsan (c) Keriswarisan 2011
 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai