Sunday, February 17, 2008

Titik paling awal dalam sejarah Sultan Melaka - Sultan pemula




Waktu paling awal dalam penjelmaan institusi Sultan Melayu Melaka

Soalan untuk di fikirkan bersama:


1. apakah sarjana dan pengkaji sejarah purba India telah mengesahkan bahawa Raja yang berketurunan India, Raja Kida Hindi sebenarnya wujud dahulu? Dimana?

2. Adakah Raja Iskandar Zulkarnain berasal dari Rom, atau Greece atau Macedonia lama? Adakah dia bangsa Roman yang datang dari Macedonia? Apakah benar mengikut pengkaji sejarah, dia mungkin seorang yang hanya suka kepada lelaki? Bacalah Sulalat As-Salatin (Sejarah Melayu)(M.s 4, 1997). Raja Iskandar Zulkarnain tersebut telah berjumpa dengan seorang Raja di India yang besar, bernama Raja Kida Hindi.
Tamadun awal di utara Tanah Melayu yang pada awalnya berunsurkan fahaman agama Hindu disebut oleh Inggeris sebagai "Quedah" (Kedah). Sama tak bunyi dengan nama Raja Kida? Jika kita tahu tarikh Raja Iskandar Zulkarnain tiba di India, apakah kita boleh kaji tahun bila Raja Kida Hindi ini memerintah?

3. Adakah Zulkarnain ini sama dengan yang di sebut dalam kitab suci AlQuran?

4. Menurut Sejarah Melayu, Raja Kida Hindi itulah raja yang bertalian turun temurun darah dengan Parameswara. Ada terdapat lebih kurang 50 orang Raja yang memerintah di merata sudut benua India dahulu kala. Yang mana satu empayar Raja Kida Hindi yang di sebut itu? Jika dia hebat, dimanakah rekod berkaitan baginda? Apakah pelajar sekolah di India belajar tentang sejarah mustahak baginda ini di India (kerana dia seorang raja besar)?

5. Siapakah telah membaca Hikayat Iskandar sebuah hikayat Melayu awal, yang ditulis dalam tahun 1600an. Boleh tahan, sebab itu zaman tiada Internet, mesti baca tu. "Iskandar Zulkarnain, Iskandar Dua Tanduk, anak raja darah Mecedonia, lahir pada tahun 356, meninggal semasa berumur 33 tahun (alahai mudanya, apakah cerita movie Alexander the Great sahkan hal ini?, senyum...)

6. Apakah benar rekod sejarah India ada menyebut akan hal anak perempuan Raja Kida Hindi yang bernama Puteri Syahr Al-Bariyah yang dikatakan cantik dan parasnya yang begitu menakjubkan sekalian manusia yang memandangnya, sehingga Raja Iskandar Zulkarnain terus lembik melihatnya?

---------------------------------------------------------------------------------------------

Ada pelbagai lagi soalan yang boleh kita fikirkan. Sesiapa yang punyai soalan yang hendak di masukkan disini, silalah email kepada kami di rajamenangis@gmail.com


 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai