Saturday, August 9, 2008

Kesultanan Maguindanao

Kesultanan Maguindanao diasaskan sekitar 1205. Ibu negerinya adalah Marawi. Manakala bahasa rasmi adalah Bahasa Arab. Bahasa lain yang menjadi pertuturan rakyatnya pula adalah Maguindanao, Malay, Maranao, Manobo dan Tagalog. Agama rasmi pula, Islam. Pada tahun 1616, ia di bawah pemerintahan Sultan Dipatuan Kudarat.

Kesultanan Muslim Filipino ini memerintah sebahagian pulau-pulau Mindanao di Selatan Filipina. Mengikut sumber, pengaruhnya bermula dari Semenanjung Zamboanga sehingga ke Teluk Sarangani. Ketika kemuncak pemerintahan kesultanan ini, ia juga merangkumi seluruh pulau Mindanao dan juga pulau-pulau berdekatan.

Shariff Mohammed Kabungsuwan yang berasal dari Johor memperkenalkan Islam di kawasan ini pada penghujung abad ke-12. Dia kemudiannya berkahwin dengan seorang puteri berbangsa tempatan dan mewujudkan Kesultanan Maguindanao (sekitar 1203-05). Pusat pemerintahan adalah di Lembah Cotabato (lihat peta).

Sultan yang paling terkenal adalah Muhammad Dipatuan Qudratullah Nasiruddin, lebih dikenali sebagai Qudarat. Cucu baginda, Abd al-Rahman meningkatkan lagi pengaruh dan kuasa Kesultanan tersebut. Setelah kedatangan dan penaklukan Sepanyol (Spain), dan kawasan ini menjadi koloni negara tersebut sekitar 1800an, kesultanan tersebut lenyap begitu saja.

Tidak mustahil seandainya masih ada 'Raja Menangis' iaitu pewaris sebenar keturunan tersebut tetapi pengaruh mereka langsung sudah tiada...

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai