Sunday, November 30, 2008

Pahang dan Acheh

Pemandangan Pekan, ibu negeri Pahang (1896)

Sultan Ahmad dengan rombongan baginda yang mengenakan sutera tenun Pahang, ketika Persidangan Durbar pertama di Kuala Kangsar (1897)

Pada 1614, Sultan Alauddin Riayat Shah III telah dibenarkan oleh Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam (Raja Acheh) pulang ke Johor. Kebenaran itu diberikan kerana Sultan Johor berjanji:
* akan membantu Acheh melawan orang Portugis
* tidak membenarkan orang Belanda tinggal di Johor

Pada Ogos 1615, Sultan Johor (yang suka berbaik dengan Portugis) telah membuat perjanjian dengan orang Portugis di Melaka untuk menghantar putera baginda (Raja Bujang, Sultan Abdul Jalil Shah III) menduduki takhta kerajaan Pahang sebagai Sultan (bagi menggantikan tempat putera Almarhum Sultan Abdul Ghafur yang dikatakan kejam).

Sebulan kemudian, angkatan perang Acheh mengalahkan Johor dan menawan Sultan. Raja Abdullah (Sultan Abdullah Ma'ayat Shah menjadi pengganti dan baginda berkahwin dengan adinda Sultan Acheh).

Pada 1617, Sultan Acheh menyerang Pahang pula. Raja Bujang lari ke Pulau Lingga dan menetap di sana. Namun Raja Ahmad (ayah mertuanya) dan Raja Mughal (adik iparnya) serta 10,000 rakyat Pahang ditawan dan dibawa ke Acheh. Puteri Kamaliah (puteri diRaja Pahang) kemudian berkahwin dengan Raja Acheh. Puteri Pahang itu termasyhur dalam sejarah Acheh kerana kebijaksanaannya.

Selepas Acheh mengalahkan Pahang, putera Almarhum Sultan Abdul Ghafur kembali berkuasa memerintah Pahang. Baginda membangunkan beberapa buah kedai yang boleh didiami saudagar dengan membayar sewa. Kedai itu tidak jauh dengan kapal. Ramailah pedagang yang berlabuh di situ untuk berniaga.

Mengikut keterangan Baretto de Resende (orang Portugis): Pada 1629, angkatan Sultan Abdul Jalil Shah III (Raja Bujang) telah membantu orang Portugis di Melaka untuk menewaskan serangan Acheh.

Tiga tahun kemudian, Acheh mencadangkan askarnya bersatu dengan Belanda (sebagai angkatan laut) serta Sultan Pahang (tentera darat) menyerang Portugis di Melaka tetapi tidak dilaksanakan. Anehnya, pada 1634, Pahang dan Johor menyebelahi Portugis pula bagi menentang Belanda. Keadaan 'mengelirukan' ini berlarutan buat beberapa lama.

Foto: MALAYSIA - A Pictorial History
(Archipelago Press)

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai