Sunday, October 25, 2009

Keturunan DYMM Tuanku Muhriz tiada putus dari Raja Lenggang





DYMM Tuanku Muhriz Keturunan Raja Lenggang

KUALA PILAH, NEGORI -- Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir yang akan ditabalkan sebagai Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan ke-11 pada Isnin merupakan keturunan langsung daripada salasilah lebih 200 tahun keturunan Raja Lenggang dan juga Raja Alam Pagaruyung, Sumatera (LIHAT VIDEO DIBAWAH).

Tuanku Muhriz diputerakan pada 14 Jan 1948. Baginda merupakan satu- satunya anak lelaki Almarhum Tuanku Munawir Tuanku Abdul Rahman dengan Tunku Ampuan Durah Tuanku Besar Burhanuddin.

Baginda dilantik sebagai Tunku Laksamana (kedudukan kedua di antara Putera Yang Empat) pada tahun 1960, dan setahun kemudian, baginda ditabalkan sebagai Tunku Besar Seri Menanti (kedudukan tertinggi di antara Putera Yang Empat), gelaran yang disandang selama 47 tahun.

Baginda kemudian melanjutkan pengajian dalam bidang perundangan di University of Wales, Aberystwyth, United Kingdom dan mendapat ijazah LLB pada tahun 1970.

MINAT
  • Muzik
  • Sukan skuasy
  • Bolasepak kelab Arsenal
  • Tenis Grand Slam.

RAJAMENANGIS turut gembira bersama rakyat Negeri Sembilan di hari dan ketika ini, dimana DYMM Tuanku, dengan izin Allah swt jua, sempurna di pertabalkan sebagai DYMM YDP Negeri Sembilan yang ke -11. Semoga DYMM Tuanku memerintah dengan cemerlang, dan Allah swt permudahkan pentadbiran negeri ini ke bawah kebijaksanaan DYMM Tuanku dan Kerajaan Negeri. Semoga DYMM sekeluarga di limpahkan rahmat dan diberikan taufik dan hadayah, serta dipanjangkan usia. DAULAT TUANKU, DAULAT TUANKU, DAULAT TUANKU!


(ISTANA PAGAR RUYUNG, SUMATERA)
 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai