Sunday, October 18, 2009

Kesultanan Melaka wujudkan keharmonian kaum?

KEMUNCAK PLURALITI ALAM MELAYU: KESULTANAN MELAKA

Zaman Kesultanan Melayu Melaka merupakan zaman keemasan dan kemuncak keagungan kerajaan Melayu. Melaka diperintahkan oleh para sultan dan pembesar yang berpandangan jauh (visionary). Empayar Melaka merupakan tempat pertemuan para pedagang dari seluruh pelosok dunia sehingga digelar The Venice of The East.

Pelabuhannya begitu sibuk dengan ribuan kapal berulang-alik melalui Selat Melaka. Pemerintahan dijalankan dengan sikap penuh diplomasi dan terbuka. Para pegawai istana bukan sahaja terdiri daripada kalangan orang Melayu tempatan. Terdapat orang India yang dilantik menjawat jawatan dalam istana Sultan Melaka. Perkahwinan campur telah berlaku antara pemerintah Melaka dengan anak perempuan pemerintah negara China. Ringkasnya, pemerintah pada ketika itu telah mengambil kira keharmonian antara kaum.

Perdagangan di Melaka berjalan dengan begitu lancar hasil sistem pemerintahan terbuka (menerima sesiapa saja yang ingin berdagang) di samping pelabuhan ditadbir dengan cekap. Keselamatan laut daripada ancaman perompak dan lanun dapat dikawal oleh laksamana Melaka yang proaktif. Suasana selamat dan aman untuk pedagang. Keadaan ini disokong kuat oleh Undang-undang Laut Melaka yang berteraskan ajaran Islam.

Zaman Empayar Kesultanan Melayu Melaka merupakan zaman pluraliti kerana proses penghijrahan berlaku secara semula jadi tanpa ada pemaksaan daripada mana-mana pihak. Zaman ini bukanlah zaman negara bangsa sebagaimana yang diperkenalkan oleh British dan seterusnya mewujudkan masyarakat pluralistik yang nyata.

Para pedagang tidak perlukan pasport atau visa sebagai pengenalan diri. Keadaan ini membolehkan pedagang Arab, India, China berdagang secara sukarela. Mereka bergaul dengan penduduk tempatan dan menerima sistemnya dengan baik. Malah perkahwinan orang Cina dengan masyarakat tempatan mewujudkan kategori masyarakat yang tidak pernah wujud sebelumnya seperti Baba. Mereka terus menetap di Melaka sehingga ke hari ini.
 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai