Friday, January 29, 2010

DUGAAN ALLAH - MANA KEINSAFAN MANUSIA


Mohd Ihsan teruja kembali ke sekolah

2010/01/26

TRONG: Semalam adalah hari paling menggembirakan buat Mohd Ihsan Mohd Tahir, 11, apabila kembali ke sekolah selepas lebih dua minggu sejak sesi persekolahan dibuka awal tahun ini akibat menderita sakit kulit kronik.

Pelajar Kelas Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Tinggi, Trong, itu begitu teruja apabila kembali di sekolahnya selepas beberapa bulan terpaksa menanggung kesengsaraan itu. Bapanya, Mohd Tahir Mohd Khalid, 48, berkata, anak keempatnya itu turut mengidam sebuah komputer riba untuk digunakan bagi mengulang kaji pelajaran dengan lebih mudah.

Katanya, sebelum ini, keluarga mereka mempunyai sebuah komputer untuk kegunaan Mohd Ihsan dan beradiknya yang lain, namun ia hilang apabila rumah mereka dimasuki pencuri beberapa tahun lalu. “Mohd Ihsan seorang pelajar yang pintar dan sering mendapat kedudukan terbaik dalam kelas. Bagaimanapun, keadaan fizikal dan penderitaan yang ditanggung menyebabkan pergerakannya terbatas.

“Semangatnya untuk belajar tidak pernah luntur, malah dia sering berusaha untuk mencapai keputusan cemerlang di kelasnya,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini, semalam. Mohd Tahir yang sebelum ini bekerja sebagai nelayan, terpaksa berkorban demi Moh Ihsan dengan menghantarnya ke sekolah kira-kira 10 kilometer dari rumah setiap hari. Katanya, dia mengambil masa sejam membuat persiapan Mohd Ihsan ke sekolah dan rutin harian itu dilakukan bergilir-gilir dengan isterinya, Norazahariyah Mohammad, 44.

“Bagaimanapun, Mohd Ihsan tidak mempunyai banyak kerenah dan mudah untuk menyiapkannya ke sekolah,” katanya yang tidak jemu mendukung anaknya dari kereta ke kelas setiap hari.

Sementara itu, Guru Besar SK Sungai Tinggi, Razak Baharom berkata, Mohd Ihsan adalah seorang pelajar yang baik dan sentiasa menunjukkan prestasi cemerlang dalam pelajaran.

Rajamenangis - marilah kita mengingati anak ini, berdoa untuk kesejahteraannya dan mengenangkan nasibnya dan kudrat Allah.




(c) Berita Harian 2010
 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai