Monday, March 29, 2010

Bolehkah Institusi Beraja Bertahan di Abad 21?

London, 22 Februari 1999 – Terdapat 25 Institusi Beraja di dalam dunia hari ini – 10 di Eropah, 8 di Asia dan Pasifik, 4 di Timur Tengah dan Asia Tengah dan 3 di Afrika. Ada keluarga Diraja yang tidak formal; mereka menaiki basikal di Scandinavia dan Belgian; keluarga monarki berprofil tinggi Timur Tengah atau monarki bersifat quasi-divine di Asia Timur.

Keluarga Diraja memerintah dengan cara yang berbeza – Sistem Beraja Mutlak, Sistem Beraja Berperlembagaan atau hanya sekadar boneka negara. Kewujudan raja dan permaisuri pada penghujung abad ke-20 – pada zaman kini – adalah bukti bahawa sistem pemerintahan sedemikian masih bertahan sejak 6,000 tahun lalu.

Menariknya, daripada 15 ahli European Union, 8 mengamalkan sistem beraja dan cuma sebilangan menunjukkan kecenderungan menjadi republik. Golongan republicans mengatakan, monarki adalah anakronisme yang tidak demokratik, suatu sistem pemerintahan zaman medieval yang tidak sesuai dengan zaman moden. Kebanyakan intelektual enggan menerima sistem itu dengan alasan raja atau permaisuri sebagai peneraju rakyat bercanggah dengan nilai kemanusiaan dalam diri setiap orang pada hari ini.

Pengkritik lain menolak kecenderungan keluarga Diraja untuk bersikap sombong, tidak memikirkan orang lain, riak dan mementingkan istana, intan-permata dan gemar bermewah-mewahan. Walaupun demikian, berjuta-juta manusia gembira berada di bawah pemerintahan beraja berbanding dengan sistem lain, atau mereka tidak berminat untuk mengubah sistem yang mereka warisi.

Bagi kebanyakan orang-orang Jepun, Scandinavia dan Britain, keluarga Diraja merupakan fokus identiti nasional, menyambungkan zaman sekarang kepada zaman dahulu, merangkumi sejarah dan budaya dan sebagai simbol sentimen nasional. Bila negara berada dalam keadaan tidak stabil (kerana politik, malapetaka dll), rakyat akan berpaling kepada Raja untuk meminta panduan atau nasihat serta mengembalikan semangat.

Antropologis berpendapat, masyarakat mahukan seseorang peneraju yang menjadi tumpuan, untuk memberi aspirasi dan mewakili mereka. Pakar sains politik pula berkata bahawa sistem beraja demokratik yang moden dan yang diwarisi memiliki satu kebaikan: ketua negara tiada kena-mengena dengan politik dan mampu menyekat ‘kemewahan’ ahli-ahli politik.

Di Eropah, Timur Tengah dan Asia, Institusi Beraja masih bertahan, namun – komunisme – lenyap kekuasaannya kecuali di China, Cuba dan Vietnam Utara. Namun, sepanjang 150 tahun yang lalu, banyak dinasti beraja telah musnah. Kata Shakespeare: “Ketidaksenangan menimpa kepala yang memakai mahkota.”

Kebanyakan raja – dan ramai yang tidak begitu penting – telah dinyahkan oleh pergerakan revolusi, hentaman ideologi, peperangan dan kesan daripada itu. Misalnya, French Bourbons, German Hohenzollerns dan Austrian Habsburgs telah dilenyapkan. Begitu juga nasib yang menimpa Tsar Nicholas ke 2 (Romanovs terakhir) telah dibunuh oleh revolusi Bolshevik pada tahun 1918.

King Michael (Romania) digulingkan dengan ancaman senjata oleh komunis pada tahun 1947. Di Bulgaria, Serbia, Montenegro, Greek dan Georgia, keluarga Diraja kehilangan takhta. Dinasti Manchu di China pula dihancurkan pada tahun 1911. Maharaja Abyssinia dan Raja Zulu telah menyertai Raja Naples dan Sicily sebagai bahan sejarah.

Hanya Sepanyol masih kekal beraja. King Juan Carlos telah mula memerintah pada 1975. Ramai setuju bahawa monarki demokratik di Sepanyol berjaya setelah megara itu di bawah pemerintahan fascist selama 30 tahun. Ahli politik demokratik yang membuat perlembagaan untuk Sepanyol membenarkan raja mempunyai kuasa utama. Tujuannya adalah untuk menubuhkan monarki demokratik berperlembagaan. Peranan raja sangat penting, dari segi psikologi sebagai ketua angkatan tentera.

Satu kajian bertajuk “Memodenkan Monarki” menyatakan ada 3 kategori monarki yang masih wujud pada hari ini dan mereka terbahagi kepada kawasan geografi yang berbeza. Pertama, monarki yang memerintah negara sepenuhnya. Mereka terlibat dengan politik sehari-hari. Monarki ini kebanyakannya di Timur Tengah (Jordan, Saudi Arabia, negara Teluk dan Morocco).

Kedua, monarki “above the state”. Mereka bergantung kepada ritual keagamaan dan adat yang tinggi dan menjalani kehidupan formal. Misalnya di Jepun, Thailand dan Bhutan (Nepal sudah tidak beraja lagi kini). Monarki begini tidak mengambil berat tentang politik negara mahu pun daripada rakyat jelata.

Kategori ketiga adalah di kalangan negara demokratik Eropah terutama bangsa Benelux dan Scandinavian. Contohnya seperti Queen Beatrix dari Netherlands (salah seorang wanita terkaya, memiliki harta berjumlah 2,500 juta); King Albert dari Belgian; dan Grand Duke Jean dari Luxembourg. Monarki begini hanya mempunyai sedikit atau tiada langsung penglibatan dalam politik. Mereka tiada kepentingan dari segi agama atau kuasa lainnya. Sebaliknya, fokus mereka adalah sebagai simbol penyatuan nasional dan pendorong aktiviti sivik.

Di Netherland dan Denmark, pihak media dan rakyat mempunyai kebebasan untuk mengetahui hal-hal berkaitan permaisuri mereka. Queen Margarethe (Denmark) ditemuramah pada hari Isnin pertama setiap bulan dan boleh membeli-belah tanpa gangguan sesiapa.

Monarki British – mungkin paling hebat di antara monarki lain – adalah gabungan ketiga-tiga kategori di atas. Walau pun Queen tidak mempunyai kuasa, baginda memiliki ‘kuasa’ dari segi politik. Baginda berpengaruh sebagai ketua Gereja Anglican, dan keluarga baginda membuat kewajipan tradisi menjadi lebih popular.

Adakah monarki masih berpengaruh pada abad ke-21?
Monarki juga bersetuju, terdapat untuk kecenderungan negara menjadi republik. Perdebatan di kalangan kebanyakan ahli teori politik menyatakan bahawa kepentingan sivik, kebebasan intelektual, disiplin militari, lebih berkembang di bawah pemerintahan republik berbanding dengan monarki. Dengan itu, monarki akan bertahan lebih lama.

King Farouk (Egypt) pernah bertitah, menjelang penghujung abad ke-20, hanya ada lima monarki saja di dalam dunia: Kings of England, hearts, diamonds, clubs dan spades (4 jenis daun terup). Baginda silap kerana kini masih ada 25 monarki di dunia. Kemangkatan King Hussein (Jordan) menarik minat seluruh dunia, bukan kerana impaknya terhadap proses keamanan di Timur Tengah tetapi juga kerana monarki masih memiliki kuasa ‘keajaiban’ dan tarikan mistik.

Terjemahan drpd artikel Ben Partridge
 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai