Friday, April 23, 2010

Patuhi kuasa raja-raja Melayu

IPOH 22 April - Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah bertitah, kuasa mutlak raja-raja Melayu dalam urusan agama Islam dan adat Melayu di sesebuah negeri hendaklah terus dipertahankan dan dipatuhi oleh semua pihak.

Baginda bertitah, malah kuasa raja-raja Melayu dalam urusan agama Islam dan adat Melayu tidak pernah diserahkan kepada mana-mana pihak lain termasuk ketika di bawah pengaruh pentadbiran British dan penjajahan Jepun. Titah baginda, selepas negara mencapai kemerdekaan, urusan agama Islam dan adat Melayu kekal di bawah bidang kuasa raja pemerintah di negeri masing-masing dan prinsip ini hendaklah terus dihormati.

"Sempadan pembahagian kuasa tersebut hendaklah sentiasa dipatuhi dan kedudukan Raja-Raja Melayu hendaklah senantiasa dimuliakan. "Pandangan dan pendirian raja-raja Melayu perlu terlebih dahulu dirujuk dalam apa juga perkara berkaitan agama Islam dan adat Melayu sebelum sesuatu fatwa, dasar, arahan pentadbiran atau penubuhan sebarang institusi diputuskan atau diumumkan.

"Jika prinsip asas ini mula diketepikan, adalah dibimbangkan ia berpotensi menjadi pencetus kepada salah faham, kekeliruan dan pergeseran di antara pelbagai pihak yang bertanggung jawab," titahnya.

Baginda bertitah pada Persidangan ke-171, Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIPk) di Dewan Persidangan Kompleks Islam Darul Ridzuan di sini hari ini. Hadir sama Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Dr. Abdul Rahman Hashim dan Mufti negeri, Tan Sri Harussani Zakaria.

Justeru, Raja Nazrin bertitah, raja-raja Melayu wajib dilibatkan di peringkat awal sebelum sesuatu perkara menyentuh agama Islam dan adat Melayu hendak dilakukan. "Janganlah pandangan raja-raja Melayu itu hanya dirujuk dan dipohonkan restu sokongan apabila masalah dan polemik telah berlaku," titah baginda.

Dalam pada itu, baginda bertitah, mesyuarat MAIPk adalah forum penting untuk membincang apa jua isu dan cadangan untuk kebaikan Islam dan umat Islam di negeri ini selain memperkenalkan usaha berterusan bagi memberikan gambaran bahawa Islam agama yang progresif lagi dinamik.

Titah baginda, Islam yang berjaya dihayati di peringkat pengetahuan dan berjaya diterapkan secara berkesan di peringkat pelaksanaan berperanan penting untuk mencerminkan budaya urus tadbir, budaya kerja dan budaya pemerintahan yang adil, saksama, telus lagi cekap.

Raja Nazrin bertitah, ia sehingga dapat membangunkan satu persekitaran politik dan persekitaran ekonomi yang boleh dijadikan rujukan oleh masyarakat dunia. "Malangnya pada hari ini Islam dijadikan rujukan kepada isu kemunduran, kelemahan, kegagalan dan kemiskinan," titah baginda. Baginda bertitah, Islam dikaitkan dengan amalan ekstremisme dan keganasan sementara pemimpin bagi organisasi-organisasi Islam lebih cenderung memilih untuk bertelagah dan bercanggah.

Malah titah baginda, ada yang lebih menumpu kepada suara-suara berunsur perbezaan dari persamaan, lebih cenderung untuk mendapat dan mempertahankan kuasa dari menguruskan kuasa yang telah dianugerahi Ilahi secara bijaksana, berhemah dan berkesan.

Oleh Ani Awang / pengarang@utusan.com.my
 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai