Saturday, June 12, 2010

2010-2015 Pemilikan ekuiti bumiputera kekal

Pemilikan ekuiti bumiputera kekal


ekonomi Bumiputera termasuk pemilikan saham diberi penekanan dalam rmk-10.

AGENDA pembangunan Bumiputera terus menjadi teras utama dasar pembangunan ekonomi Malaysia dengan sasaran 30 peratus pemilikan ekuiti Bumiputera dalam ekonomi makro dikekalkan.

Selain memberi peluang penyertaan dalam ekonomi secara saksama, sasaran ekonomi Bumiputera juga akan meningkatkan taraf hidup isi rumah 40 peratus terendah dengan mengukuhkan penyertaan bumiputera dalam ekonomi negara.

Untuk itu, usahawan di kalangan isi rumah 40 peratus terendah akan diperluaskan dengan menggalakkan perniagaan berasaskan inovasi, dan pembangunan Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB) bagi syarikat Bumiputera.

Bagi mengukuhkan keusahawanan Bumiputera, pemilikan kekayaan hartanah dan aset perniagaan seperti ruang niaga, harta bertanah, bangunan komersial, harta intelek dan perkhidmatan lain melalui pelaburan institusi dan penggemblengan dana akan ditingkatkan.

Tumpuan penyertaan tulen, lebih meluas, bermakna dan mampan berbanding peruntukan ekuiti korporat akan diberi penekanan dengan galakkan untuk Bumiputera memegang jawatan pendapatan tinggi.

Jawatan pendapatan tinggi termasuklah pengurusan utama, profesional dan teknikal yang terbuka untuk semua etnik tetapi penyertaan Bumiputera adalah terjamin dan syarikat akan diwajibkan memberi maklumat jantina dan etnik pekerja mereka untuk pemantauan.

Selain itu, biasiswa di institusi pengajian tinggi (IPT) juga akan ditingkatkan untuk golongan Bumiputera mendapatkan kelayakan bersesuaian dan akan dibiayai kerajaan serta sumbangan syarikat korporat.

Program sangkutan (attachement) dan penempatan di luar negara akan dipertingkatkan untuk pendedahan meluas bidang perniagaan, jaringan kenalan dan pengalaman.

Syarikat yang mendapat kontrak atau perolehan besar dari kerajaan atau pelabur tempatan akan diminta memberi komitmen sasaran tenaga kerja yang seimbang, terutamanya untuk meningkatkan penyertaan bumiputera di peringkat antarabangsa.

Untuk mencapai sasaran untuk ekonomi Bumiputera, skim saham amanah akan diperluaskan kepada konsep merangkumi harta selain ekuiti korporat seperti hartanah melalui Yayasan Amanah Hartanah Bumiputera (YAHB).

YAHB akan menubuhkan Tabung Amanah Hartanah (REIT) untuk kurangkan halangan Bumiputera melabur dalam sektor hartanah komersial & industri.

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai