Sunday, January 2, 2011

Bahasa negara sendiri berkesan guna mendidik

SERUAN sekumpulan ibu bapa kepada kerajaan bagi kali ketiga setelah pemansuhan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris atau PPSMI diumumkan pada Julai 2008, untuk diberi pilihan agar bahasa Inggeris terus digunakan dalam mengajar dua mata pelajaran itu di sekolah kebangsaan, boleh diinterpretasikan sebagai tindakan yang tidak meyakini kemampuan bahasa Melayu untuk menyampaikan ilmu sains dan teknologi. Ia juga boleh dilihat sebagai tindakan yang tidak menghormati bahasa Melayu sebagai bahasa negara.

Kumpulan ibu bapa ini juga menyerahkan kepada kerajaan petisyen berserta dengan 10,000 tandatangan, yang menyokong PPSMI dibenarkan terus wujud di sekolah kebangsaan tertentu, sekiranya ia dimohon oleh sebahagian besar ibu bapa. Mereka juga menyeru agar sekolah menengah tertentu dikhaskan untuk terus mengajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, setelah dua mata pelajaran itu dipelajari dalam bahasa Inggeris di sekolah rendah.

Sekolah yang dicadangkan ini turut diberikan nama, iaitu Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Kebangsaan 1Malaysia. Dengan menggunakan nama 1Malaysia, mengambil panggilannya daripada Gagasan 1Malaysia, kumpulan ini mahu kerajaan menyedari bahawa ia perlu mendahulukan rakyat, seperti janji pada slogan yang selalu dilaung-laungkan oleh kerajaan – ‘Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.’
 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai