Friday, August 12, 2011

Politik punca Melayu pecah…Tun Mahathir

Politik punca Melayu pecah…Tun Mahathir

KUALA LUMPUR: Politik menjadi antara penyebab orang Melayu di negara ini berpecah hingga menjadikannya semakin lemah walaupun berada di tanah air sendiri.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad turut menegaskan kerana politik, orang Melayu kini berpecah kepada tiga, sekali gus menampakkan kelemahan disebabkan tiada sepakat dan boleh menyebabkan terus ketinggalan dengan bangsa lain.

Menurutnya, kerana perebutan kuasa dan jawatan dalam politik juga menyebabkan wujudnya budaya mencantas sesama sendiri hingga tidak dapat berpadu tenaga melonjakkan bangsa.

“Perbezaan ideologi dan bercita-cita besar dalam politik untuk memegang kuasa menjadikan orang Melayu tidak dapat bersepakat untuk memajukan diri, bangsa dan negara.

“Ada orang Melayu kini yang sanggup menggadaikan apa saja yang mereka ada dan rela melihat Melayu berpecah belah hingga menjadi lemah,” katanya.

Selain itu, beliau mengakui orang Melayu ketika ini berada dalam dilema apabila tidak lagi boleh mengetengahkan isu kepentingan Melayu kerana akan didakwa bersikap perkauman.

Menurutnya, pada satu tahap orang Melayu tidak lagi boleh mengatakan negara ini adalah tanah air bagi orang Melayu dan seolah-olah bangsa Melayu adalah pendatang.

“Keadaan itu menyebabkan kedudukan orang Melayu ketika ini adalah sama juga seperti pendatang lain,” katanya ketika menyampaikan ucaptama pada majlis Simposium Dilema Melayu anjuran Persatuan Alumni Aspirasi Semalaysia (Aspirasi) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini, semalam.


(c) Harian Mingguan Metro 13.02.2011
 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai