Monday, November 9, 2009

Bilakah Melaka dan Penang masuk ke dalam Persekutuan Tanah Melayu?

Soalan:

Bilakah Melaka dan Penang masuk ke dalam Persekutuan Tanah Melayu?
Jawapan: 1946


Apabila Tanah Melayu telah dekat menghampiri Merdeka (1957), adakah negeri Melaka dan Pulau Pinang INGIN masuk ke dalam Persekutuan Tanah Melayu 1957?
Jawapan: Tidak pada mulanya, kedua-dua negeri pada awal TIDAK mahu masuk kedalam Persekutuan!!

Terlalu banyak penyelidikan yang telah dibuat disini. Sesiapa yang mempunyai bahan yang menarik di kongsi, sila emel kepada kami.
------------------------------------------------------------------------

Bukankah selama 450 tahun, Melaka adalah sebahagian daripada "Tanah Melayu". Benar, dari segi darah tanah, dari segi alam Melayu, dari segi Kesultanan Melayu dan sejarah lama, Melaka memanglah tidak boleh tidak 'Tanah Melayu", tetapi dari segi undang-undang Inggeris dan Perlembagaan, Melaka (dan Penang) hanya masuk dalam tahun 1946.

Sepintas lalu:
Pada tarikh 23.12.1946, Perjanjian Persekutuan yang kemudiannya dikenali sebagai Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1948, telah diumumkan oleh Kerajaan British. Perjanjian itu penting bukan sahaja kerana ia memansuhkan Malayan Union tetapi juga menyatukan negeri-negeri Melayu dalam sebuah Persekutuan untuk pertama kali (setiap negeri bernaung dibawah "diri sendiri" dan dibawah FMS atau UFMS).

Perjanjian Persekutuan telah digubal oleh Sidang Pleno Inggeris-Melayu sejak bulan Jun hingga awal bulan Disember 1946. Di akhir mesyuaratnya Sidang Pleno telah menghasilkan apa yang dikenali sebagai Blue Book setebal 100 muka surat.Setelah mendapat persetujuan Raja Inggeris maka pada hari itu dalam tahun 1946, Perjanjian Persekutuan itu telah diumumkan dan diedarkan kepada penduduk-penduduk Tanah Melayu, terutama sekali untuk orang-orang bukan Melayu. Tujuan pengumuman ini ialah untuk mendapatkan pandangan orang-orang bukan Melayu yang tidak diwakili dalam Sidang Pleno itu.Di antara lain Perjanjian Persekutuan menyatakan:

1) Persekutuan Tanah Melayu akan dianggotai oleh sembilan buah negeri-negeri Melayu dan dua buah Negeri-negeri Selat, iaitu Pulau Pinang dan Melaka. Untuk kepentingan politik dan keselamatan, Singapura telah dikeluarkan dari Persekutuan Tanah Melayu dan dijanjikan sebuah Koloni Inggeris.

2) Perkara yang tidak kurang pentingnya terkandung dalam dokumen itu ialah pembukaan Dewan Perundangan Persekutuan yang akan diwakili oleh semua kaum di Persekutuan Tanah Melayu. Dewan Perundangan Negeri akan mengikut peraturan yang serupa dengan Dewan Perundangan Persekutuan.

3) Mengenai kewarganegaraan, Perjanjian Persekutuan memberi dasar yang longgar. Di antara lain orang-orang yang mengaku Tanah Melayu sebagai tanahairnya akan diberi kewarganegaraan dengan beberapa syarat tertentu.

JOM BAHAS DAN KAJI !
EMEL KEPADA KAMI.
 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai