Sunday, January 17, 2010

ISTIMEWANYA NOBAT

Di Tanah Melayu, selain dari Melaka yang menggunakan Nobat pada zaman kesultanannya, negeri lain yang mempunyai alat muzik Nobat ialah Kedah, Perak, Selangor, Kelantan dan Terengganu. Nobat Kedah dan Perak merupakan dua Nobat yang paling tua dan dapat disusuli kedua-dua Nobat ini hingga keempat kurun yang lampau.

Sejarah kedatangan Nobat ke negeri Kedah jika mengikut sejarah yang ditulis dalam tahun 1650, menyatakan bahawa Sultan Kedah telah pergi ke Melaka dalam masa pemerintahan Sultan Mahmud Shah. Jika fakta tepat, ini membuktikan dengan jelas bahawa Kedah telah mengambil unsur-unsur Nobat yang diwarisi dari Melaka yang mana sebelum ini Melaka telah mewarisinya dari Pasai.

Nobat Selangor serupa dengan Perak dari segi peralatan dan ragam. Pemuzik Nobat adalah terdiri daripada orang kalur Perak. Mereka mempunyai kepercayaan dan adat serta pantang larang yang akan membawa kesan kepada muzik nobat itu sendiri.

Seratus tahun kemudian, semua 16 lagu masih dimainkan oleh Nobat, seperti yang tercatat di dalam Adat Lembaga Orang-orang Melayu di dalam Negeri Perak Darul Ridzuan. Walau bagaimanapun, tajuk ragam (lagu) telah diubah dan ejaan diperbetulkan.

Dalam Misa Melayu, terdapat lapan lagu Nobat Perak yang dikatakan “terbit dari laut”:
1. Gendang Berangkat
2. Arak Antelas
3. Kubang Si Kumali

4. Rama-Rama Terbang Tinggi
5. Arak-Arakan Panjang
6. Arak-Arakan Pandak (Pendek?)
7. Dang Gidang
8. Puteri Mandi Mayang

Lagu-lagu berikut ditambah kemudiannya oleh Kesultanan Perak:

9. Juang Beralih
10. Lenggang Encik Kobat
11. Gendang Perang
12. Anak Raja Basuh Kaki
13. Tabal
14. Nobat Khamis
15. Nobat Subuh
16. Nobat Isya

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai