Monday, January 25, 2010

Isu gempar Thailand dan sejarah kita


Rajamenangis telah mendapat tahu pihak negara Thailand telah memasuki satu Persetiaan dengan Great Britain pada Januari 1946, dimana Thailand melepaskan dan secara rasmi menarik balik tuntutan mereka keatas kawasan tanah di Malaya yang dikatakan di dapati oleh Thailand dalam Perang Dunia Kedua. Adakah ini melalui serangan Jepun ketas Kelantan dan Tanah Melayu? Adakah kawasan yang dimaksudkan ialah wilayah sengketa masa kini?

Atau adakah ini menunjukkan, bahawa 11 tahun sebelum kita merdeka, Thailand masih lagi mempunyai cinta yang mendalam terhadap negeri-negeri Melayu Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu yang telah di lepaskan kepada British-Malaya dalam tahun 1909?

Seperkara lagi. Kita jarang-jarang mendengar bahawa Kerajaan Thai mengisytiharkan perang keatas Great Britan dan USA pada tahuhn 1942. Adakah ini benar? Adakah ini bermakna Thailand sehala tujuan dengan rancangan besar Jepun dalam Peperangan Dunia Ke2?

Siapakah yang ada salinan Perjanjian Januari 1946 itu antara British dan Thailand? Mohon dapat berkongsi isu ini dengan Rajamenangis.


-Rajamenangis-

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai