Tuesday, April 13, 2010

KENYATAAN RAJAMENANGIS TENTANG PENUBUHAN BADAN ANTARA AGAMA

Kumpulan Rajamenangis bersetuju dengan pandangan Pertubuhan Pribumi Perkasa Negara (PERKASA) bahawa Jawatankuasa Khas Untuk Mempromosikan Persefahaman dan Keharmonian Antara Agama yang ditubuhkan oleh kerajaan wajar difikirkan dengan lebih teliti.

Kami juga bersependapat dengan PERKASA bahawa isu penubuhan Jawatankuasa tersebut hendaklah mendapat perkenan Raja-Raja Melayu terlebih dahulu kerana ia melibatkan isu-isu Islam sebagai agama rasmi negara dan banyak perkara sensitif akan berbangkit. Jika hal ini tidak ditangani dengan sewajarnya, kami bimbang bahawa ia mungkin mencetuskan isu-isu yang kurang disenangi oleh alim ulama di Malaysia termasuklah Raja-Raja Melayu yang menjadi ketua agama Islam di negeri masing-masing dan Yang Dipertuan Agong bagi negeri-negeri lain.

Sehubungan dengan itu juga, Kumpulan Rajamenangis berasa khuatir kerana sejak kebelakangan ini, pendapat atau pandangan Raja-Raja Melayu tidak dipinta apabila kerajaan mencadangkan sesuatu inisiatif yang menyentuh orang-orang Melayu, agama Islam dan ekonomi mereka. Dalam jangkamasa panjang, ini boleh melemahkan peranan Yang Dipertuan Agong dan Raja-Raja Melayu dalam menjalankan kewajipan mereka memelihara kepentingan orang-orang Melayu, agama Islam dan seterusnya ekonomi mereka.


 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai