Tuesday, August 16, 2011

Banyakkan Sedekah di Bulan Ramadan

NABI Muhammad SAW orang yang sangat pemurah. Sifat pemurah baginda menyerlah ketika datangnya Ramadan. Seorang sahabat, Abdullah bin Abbas menceritakan perihal Nabi Muhammad ketika berada di dalam bulan Ramadan.

Katanya: "Nabi Muhammad adalah manusia yang paling pemurah dalam kebaikan. Beliau juga adalah manusia yang paling pemurah pada bulan Ramadan lebih-lebih lagi ketika bertemu malaikat Jibril. Malaikat Jibril mengunjungi Nabi Muhammad pada setiap malam sepanjang bulan Ramadhan. Mereka berdua bertadarus al-Quran bersama-sama. Sifat pemurah Nabi Muhammad ketika bertemu Jibril laksana angin yang berhembus (riwayat Bukhari & Muslim)."

Sikap pemurah baginda menjadi teladan kepada para sahabat. Sejarah mencatatkan perjalanan awal dakwah Islam melalui penajaan harta isteri baginda Khadijah binti Khuwailid, Abu Bakar as-Siddiq, Umar al-Khattab, Uthman Affan dan banyak sahabat lain. Abdurrahman Samurah menceritakan satu peristiwa yang berlaku pada bulan Ramadan. Ketika itu umat Islam sedang bersiap-siap untuk Perang Tabuk. BACA LAGI
 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai