Saturday, October 31, 2009

Kedatangan Minangkabau ke N.Sembilan

Maksud Nagari dalam Minangkabau : satu penempatan sebelum menjadi Nagari mesti melalui satu proses Metamorsis.
Taratak mula dibuek

sudah taratak menjadi kampuang

sudah kampuang menjadi dusun

sudah dusun menjadi koto
sudah koto menjadi nagari ...


Semasa Kesultanan Melaka, penduduk Rembau merupakan Jakun di bawah pimpinan Batin Tok Pak Tinggam. Nama lama Rembau adalah Prabu. Abad ke 16 Rembau di bawah pimpinan Batin Sekudai. Masa ini masih jajahan Melaka dan Tun Jenal menjadi wakil Melaka dengan gelaran Tun Rembau diam di Lubok Cina.

Nama asal Rembau bermula daripada sebatang pokok Merbau Tua yang besar menaungi hampir 10 buah kampung. Masa untuk menebang pokok mengambil masa hampir 1 bulan. Tapak pokok boleh dihidang hampir 12 dulang. Ini bukan dongeng kerana semasa penduduk kawasan membajak, masih terdapat batang pokok yang tidak hancur. Kapak yang digunakan untuk menebang pokok masih ada.

Masa inilah keluarga Jakun yang ingin membuka kampung disuruh meniti sepanjang pokok; tiba di hujung bolehlah dibuat perkampungan. Sampailah di Sg Ujung.
Orang Minangkabau yang pertama datang ke Negeri Sembilan iatu Rembau adalah Datuk Leteh. Datuk Leteh dan org Minangkabau telah hidup harmoni bersama orang Jakun sehinggakan Batin Sekudai menyerahkan anaknya Datuk Bungkal sebagai anak angkat Datuk Leteh.

Orang Minangkabau yang kedua datang ke Rembau adalah Datuk Lela Bangsa dari suku Batu Hampar menetap di Penajis. Beliau dikahwin dengan Datuk Bungkal dapat anak lelaki Seri Rama (Penghulu Rembau yang Pertama). Kedatangan beliau diikuti oleh Datuk Laut Dalam dari suku Paya Kumbuh menetap di Legung. Dalam tahun 1540 Datuk Lela Balang dan Datuk Laut Dalam telah pergi mengadap Sultan Alauddin Riayat Shah untuk menyatakan hasrat orang Minangkabau melantik penghulu.

Permohonan ini telah di persetujui oleh Sultan dan Seri Rama menjadi Penghulu yang pertama dengan gelaran Datuk Lela Maharaja (Suku Biduanda Jakun). Oleh sebab beliau msh kecil diwakilkan oleh Datuk Lela Balang dengan gelaran Datuk Gempa Maharaja. Apabila Datuk Laut Dalam tak setuju beliau pun mengadap sultan dan meminta keturunannya juga layak untuk menjadi Penghulu dengan syarat dikahwinkan Seri Rama dengan anak Datuk Laut Dalam dan anak lelaki yang pertama akan menjadi penghulu dengan gelaran Datuk Sedia Raja (Biduanda Jawa). Datuk Lauta Dalam telah digelar Datuk Merbangsa.


Sumber : http://halaqah.net
 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Shali+Zai